Organization of marketing activities in the tourism sphere: modern approach
Abstract
The article aimed at research of various scientific approaches to «marketing» concept essence defining, defines the main functions and main specific characteristics of marketing activity. The main factors of influence on the marketing activities organization at the tourism enterprise have been determined in view of the tourism product complex nature and the tourism interdisciplinary nature. The impact of the main external and internal factors that prevent the effective development of the industry and the realization of the Ukraine regions tourism potential has been analyzed and quantified. The state and prospects for the national tourism industry development have been studied, and the key tasks of tourist enterprise marketing activities organizing in post-war recovery period have been determined.
JEL Classification: A13, M14, M19, M30
References
Khmelʹnytsʹkyy: Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, 6, 198 – 203. [in Ukrainian].
Dorosh, I. V. (2017). Marketing of tourism: essence and modern concepts. Internauka, 6, 112 – 114.
Information multimedia platform «Great Ukrainian Encyclopedia». Tourism in Ukraine. URL: https://vue.gov.ua/Туризм_в_Украины
Karpova, S. V. (2019). Marketing: theory and practice. U-Wright. 408 p.
Kiptenko V.K. (2010). Tourism management. Kyiv: Znannia. 502 p.
Kotler F. (2019). Fundamentals of marketing. Kyiv: Díalektika [in Ukrainian].
Kyfyak, V.F. (2003). Organization of tourist activity in Ukraine. Chernivtsi: Knyhy-XXI. URL: http://tourlib.net/books_ukr/kyfjak.htm (accessed 20.01.2023).
Lambin J. (2007). Management, market orientation. Strategic and operational marketing. Peter: Peter [in Ukrainian].
Malska M.P., Hudo V.V. Tourist business: theory and practice. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury. [in Ukrainian].
Official page of American Marketing Association URL: https://www.ama.org (accessed 20.01.2023).
Official page of the National Tourism Organization of Ukraine. Tourist barometer of Ukraine. Kyiv. 2020. URL: http://www.ntoukraine.org/assets/files/ntou-barometer-2020.pdf (accessed 20.01.2023).
Official page of World Tourism Organization «UNWTO» URL: https://www.unwto.org/ (accessed 20.01.2023).
Official website of State Border Service of Ukraine. URL: https://dpsu.gov.ua (accessed 20.01.2023).
Oleksenko, R.I., Kraskova, I.O., Polishchuk, M.M. (2011). Functions and role of marketing in modern economic conditions. Effective economy, 11, 26 – 36. [in Ukrainian].
Online news platform «Delo.ua». Impact of the Russian-Ukrainian war on the tourism industry in Ukraine and the world: what awaits us in the future. URL: https://delo.ua/opinions/vpliv-rosiisko-ukrayinskoyi-viini-na-turisticnu-galuz-v-ukrayini-ta-sviti-shho-nas-cekaje-v-maibutnyomu-405634/ (accessed 20.01.2023).
Pavlenko I., Dashevsʹka T. (2015). Concept and essence of marketing in enterprise activity. Uzhhorod: Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University [in Ukrainian].
Senyshin, O. S. (2020). Marketing. Lviv: LNU named after I. Franko. URL: https://econom.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/MARKETING_NAVCH.POSIBNYK_SENYSHYN-KRYVESHKO_FINAL_ALL.pdf [in Ukrainian]. (accessed 20.01.2023).
State Agency for Tourism Development (2021), «Losses of the tourism industry». URL: https://babel.ua/news/57958-derzhagentstvo-turizmu-za-minuliy-rik-turistichna-galuz-zaznala-60-mlrd-grn-zbitkiv (accessed 20.01.2023).
Trout D., Rice E. (2019). Marketing Warfare by Al Ries, Jack Trout. Kharkiv: FABULA [in Ukrainian].
Zabaldina, Yu. B. (2002). Marketing of a tourist enterprise. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Павленко І., Дашевська Т. Поняття та суть маркетингу в діяльності підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2015. №5. с. 92-94.
2. Сенишин О. С., Кривешко О. В. Маркетинг. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2020. 347с. URL: https://econom.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/MARKETING_NAVCH.POSIBNYK_SENYSHYN-KRYVESHKO_FINAL_ALL.pdf (дата звернення 15.01.2023).
3. Офіційна сторінка професійної асоціації маркетологів «Американська асоціація маркетингу» URL: https://www.ama.org (дата звернення 15.01.2023).
4. Траут Д., Райс Е. Маркетингові війни. [пер. з англ. В. Стельмах]. Харків : ФАБУЛА., 2019. 240 с.
5. Котлер Ф. Основи маркетингу. Київ : Діалектика, 2019. 752 с.
6. Ламбен Ж. Менеджмент, орієнтований на ринок. Стратегічний та операційний маркетинг. Пітер, 2007. 928 с.
7. Олексенко Р. І., Краскова І. О., Поліщук М.М. Функції та роль маркетингу в сучасних умовах господарювання. Ефективна економіка: Науковий журнал. 2011. №11. c. 26-36.
8. Карпова, С. В. Маркетинг: теорія та практика. Ю-Райт, 2019. 408 с.
9. Забалдіна Ю. Б. Маркетинг туристичного підприємства. Київ : Музична Україна, 2002. 196 с.
10. Кифяк В.Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці : Книги-ХХІ, 2003. 300 с. URL: http://tourlib.net/books_ukr/kyfjak.htm (дата звернення 15.01.2023).
11. Дорош І. В. Маркетинг туризму: сутність та сучасні концепції. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2017. № 6. 112-114 с.
12. Кіптенко В.К. Менеджмент туризму. Київ : Знання, 2010. 502 с.
13. Боліла С.Ю., Кириченко Н.В. Маркетингові аспекти розвитку діяльності підприємства сфери туризму на регіональному рівні під впливом глобальних тенденцій. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 6. с. 198-203. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/03/en2021-6-t2-32.pdf (дата звернення 15.01.2023).
14. Мальська М.П., Худо В.В. Туристичний бізнес: теорія та практика. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 424 с. URL: http://culonline.com.ua/Books/osn_market_v_tur.pdf (дата звернення 15.01.2023).
15. Інформаційна мультимедійна платформа «Велика українська енциклопедія». Туризм в Україні. URL: https://vue.gov.ua/Туризм_в_Україні (дата звернення 20.01.2023).
16. Онлайн платформа новин «Бабель». Збитки туристичної галузі. Державне агентство розвитку туризму. URL: https://babel.ua/news/57958-derzhagentstvo-turizmu-za-minuliy-rik-turistichna-galuz-zaznala-60-mlrd-grn-zbitkiv (дата звернення 20.01.2023).
17. Офіційний сайт Всесвітньої туристичної організації «UNWTO». URL: https://www.unwto.org/ (дата звернення 20.01.2023).
18. Офіційна сторінка національної туристичної організації України. Туристичний барометр України. Київ. 2020. URL: http://www.ntoukraine.org/assets/files/ntou-barometer-2020.pdf (дата звернення 20.01.2023).
19. Державна прикордонна служба України: офіційний сайт. URL: https://dpsu.gov.ua (дата звернення 20.01.2023).
20. Онлайн-платформа новин «Delo.ua» Вплив російсько-української війни на туристичну галузь в Україні та світі: що нас чекає в майбутньому. URL: https://delo.ua/opinions/vpliv-rosiisko-ukrayinskoyi-viini-na-turisticnu-galuz-v-ukrayini-ta-sviti-shho-nas-cekaje-v-maibutnyomu-405634/ (дата звернення 20.01.2023).